2012. október 27., szombat

En garde!


Mint minden gyerek, Eszter is tele van energiával. Neki is szüksége van valamilyen rendszeresen űzhető sportra. Rengeteget tanakodtunk azon, hogy mi legyen az. Nagyon sok Luxemburgban élő magyar szülővel beszéltem, és kérdeztem őket arról, hogy hová jár a gyerekük sportolni. Mit választottak és miért, és vajon meg vannak-e elégedve a körülményekkel, az edzővel?

Eszter nem igazán szereti a kötöttségeket, ezért azt gondoltuk, hogy a Little Gym lenne neki a legjobb. Ide már jártunk vele egyszer, két és fél éves korában, a téli időszakban. Muszáj volt, mert már akkor is kellett neki valamilyen mozgás, és ugye ez az időszak nem kedvez a játszóterezésnek. Na meg persze nekem is kellett egy kis kimozdulás.

Itt, a Little Gymben képzett trénerek foglalkoznak a gyerekekkel játékos formában. Az órák során a gyerekek kipróbálhatják és megismerhetik a torna különböző eszközeit: a gyűrűt, a gerendát, a zsámolyt és a felemás korlátot. A Little Gym, ami Európa számos országában működő hálózat, tudatosan felépített gyakorlatokkal várja a különböző korcsoportú gyerekeket.

A Little Gym tényleg nagyon jó, mi nagyon szerettük. A  Little Gymmel csak egy baj van: veszettül drága. Itt egy félév úgy, hogy a gyerek csak hetente egy alkalommal jár több, mint négyszáz euróba kerül! Amikor a gyerekem még nem járt se bölcsibe, se iskolába, akkor valahogy kiszorítottuk ezt az összeget a családi költségvetésből, de az ezereurós bölcsődei havidíjak, vagy iskolai tandíjak mellett már nem olyan egyszerű erre is kigazdálkodni a pénzt. És én még ne szóljak semmit, mert csak egy gyerekem van!

Felmerült még a balett, az úszás, a karate is, de ilyen vagy olyan okok miatt mindegyiket elvetettük. Aztán egyszer csak egy baráti beszélgetés során felmerült a vívás is, mint lehetőség. Én egyből lecsaptam rá, mert már hatéves kortól el lehet kezdeni, és mert az egyik luxemburgi vívóklub vezetője magyar.

Kell ennél nagyobb vonzerő, mint hogy az edző magyar? Nekem nem, de Eszternek ez lehet nem lett volna elég, ha nagyon ragaszkodott volna valami lányosabb sporthoz, például a baletthoz. Ezért felkészültem rá, hogy hogyan fogom meggyőzni őt. Azzal kezdtem volna, hogy “Tudod-e, hogy apa iskolás korában vívott?” Azt persze nem árultam volna el a gyereknek, hogy az apja sajnos nagyon utálta. De nem magát a vívást, hanem azt az idióta edzőt, aki a gyerekekkel évekig csak lábmunkázott, és évekig nem adott a kezükbe még egy játékkardot sem. Majd elvitte őket versenyezni, ahol rendszeresen kikaptak. Jó kis motiváció volt! A férjem két évig bírta.

Aztán kikerestem még youtube videókat Szilágyi Áronról és Nagy Tímeáról, meg egy párbajtőr oktatóvideót is. Azért mielőtt még a jól kieszelt stratégiámat elkezdtem volna kipróbálni Eszteren, rákérdeztem, hogy mindezek nélkül mi a véleménye a vívásról. Egyszer, iskola után in medias res rákérdeztem: Eszter, akarsz vívni járni? Válasz egyből: Igen. Na süsd meg, nesze neked gondosan felépített érvek és videók! Az autóban hazafelé menet azért csak elmeséltem az apja vívó múltját, és otthon csak azért is megmutattam neki a videókat. Ezek után már úgy be volt sózva, hogy alig várta az első alkalmat, amikor végre mehet edzeni.

Előtte azonban nekem még fel kellett hívnom Szombathy Győzőt, a klub vezetőjét, hogy megtudjam mehet-e a lányom, tudnak-e még fogadni gyereket. Szerencsére pozitív volt a válasz.














Az első alkalommal az is kiderült, hogy a kezdő csoportban a hat- és nyolcévesek vannak, akik hetente kétszer kedden és csütörtökön járhatnak. Mindezt teljesen baráti áron, egész évre 280 euróért.

A másik meglepetésünk az volt, hogy Eszter iskolájából, az Ecole Francaise-ből is jár néhány kisfiú, sőt egyikük Eszter jelenlegi osztálytársa. Azért írom, hogy jelenlegi, mert a luxemburgi iskolákban általában minden évben összekeverik az évfolyamokat, és minden év elején más gyerekekből áll az osztály. (Erről már korábban is írtam).

A kicsikkel maga a mester, Szombathy Győző foglalkozik, illetve néha egy fiatal luxemburgi srác, Michel Colling. Szombathy Győző korábban a Budapesti Honvéd Sportegyesületnél volt edző, de 1991-ben Luxemburgba hívták edzőnek. Azóta átkeresztelte magát Szombathy Viktorra, hogy a luxemburgiak is ki tudják mondani a nevét, és persze alaposan itt ragadt. Tanítványai között olyan hírességek is szerepeltek, mint a nagyherceg gyermekei. 2005-ben már saját klubbot alapított, a Cercle d’Escrime Luxembourg-t - a luxemburgi vívókört -, aminek ő az elnöke és a vezető edzője.







Mindkét edző hallatlanul türelmes a lányommal. Az első két edzésen ugyanis Eszter elég érzékeny állapotban volt. Szinte mindenért elpityeredett vagy beduzzogósodott. Többször eljátszotta a hisztis a művésznőt: “Nekem ez nem megy! Nem tudom!” - mondta dacosan, majd bömbölésben tört ki. Az edzők szerencsére kedvesen bátorították. Volt, hogy azért sírt, mert azt hitte, hogy a sorversenyen miatta nem nyert a csapata. El kellett neki magyarázni hogy azért mert ő áll leghátul még nem miatta veszítenek, és különben is képtelenség behozni a fiúk által, az elején felhalmozott lemaradást. Azóta mindig elintézi az edzőknél, hogy ne tegyék hátulra. Az utóbbi két edzésen pedig már sorra nyerte az ügyességi versenyeket, persze egyéniben, és abban is biztos vagyok, hogy Győző is segített neki néha.

Eszternek bár meglehetősen jól beszél és ért franciául nagyon élvezi, hogy Győzővel van egy titkos nyelvük, amit egy gyerek sem ért rajta kívül. Csak ők ketten, a mester és ő. Egyébként a másik edző, a Michel is tanulgatja Győző mellett a magyart. A második alkalommal már így köszöntött minket: “Szia! Hodzs vadzs?" És már a magyar számokkal is egész jó viszonyban van.

Időközben arra is rájöttem, hogy én már írtam egyszer a Győzőről, itt a blogomon. A “Ki tud többet a Nagyhercegségről?“ című bejegyzésemben említést tettem egy magyar nyelvű luxemburgi útikönyvről, amit Szombathy Györgyi és Szombathy Győző írt. És tényleg, Győző is megerősítette, hogy a Luxemburg című Panoráma útikalauzt a feleségével közösen írták. Na, azt hiszem megyek is, és megpróbálok beszerezni egy példányt a könyvből, hogy aztán dedikáltassam a mesterrel.